Leikkiminen ja nouto

Kysymyksiä ja keskustelua harrastuksista ja eurasierin koulutuksesta
Petra&Milla

Leikkiminen ja nouto

ViestiKirjoittaja Petra&Milla » 30.11.2009 12:08

heips,

On tullut eteen muutama pulma: Noutamisen opettaminen ja leikkiminen.

meillä on ollut jäljestystä ja siihen kuuluu nouto. Koirapuolen opettaja ajatteli että kun Milla ei kerran suostu ottamaan mitään lelua suuhunsa niin opettetaan pakkonouto eli pakotetaan koira pitämään esim. hanskaa suussaan. No, yritin ensin ja kun Milla ei siihen suostunut, halusi opettaja näyttää itse kuinka se tehdään :lol: . Milla pisti niin paljon vastaan että opettaja antoi periksi ja sanoi että jos opetetaan naksuttimisen avulla.

Leikkimisestä sen verran että Millaa ei voisi vähempää kiinnostaa mitkään lelut, varsinkaan jos pitää toisten edessä leikkiä. Pallolla suostui vähän leikkimään, mutta mielenkiinto loppui lyhy. Milla on tunnilla esimerkki koirasta joka ei leiki. kyllähän Milla kotona leikkii, suosikkina pehmolelut ja vinkuvat hiiret.

Olisi kiva kuulla onko täällä yhtään noutavaa eurasieriä ja minkälaisita leluista teidän eukkunne pitävät?
Laumaan kuuluu:
Tuulisenrannan Suhina Sussu "Milla" s. 24.3.2004
Karhunpesän Lumi-Kukka "Ronja" s 4.1.2010

Jenni&Sulo

Re: Leikkiminen ja nouto

ViestiKirjoittaja Jenni&Sulo » 30.11.2009 13:02

Sulohan ei myöskään leiki kun kotona ja harvoin. Noutoa oon myös nyt koittanu sille opettaa. Tai tällä hetkellä ollaan vasta siinä vaiheessa että koitan saada sen pitämään kapulaa edes hetken suussa. Naksulla oon tuota opettanu. Pakottamalla on Suloa ainakaan ihan turha opettaa. Ei varmasti tulis ikinä noutamaan mitään jos pitämisen opettas pakolla.

Ja totesin että jos Sulolla ois peukalot niin se varmaan ottas kapulan tassuun ja tois sen niin. Sanois vielä että tässäpä tämä, anna nami.

Petra&Milla

ViestiKirjoittaja Petra&Milla » 30.11.2009 15:00

Ei millakaan pakottamalla opi, mutta annoin opettajan kokeilla kun kerran halusi.
Opettaja sanoi että tällä koiralla ei pakottaminen toimi :D
Laumaan kuuluu:
Tuulisenrannan Suhina Sussu "Milla" s. 24.3.2004
Karhunpesän Lumi-Kukka "Ronja" s 4.1.2010

Pörri

ViestiKirjoittaja Pörri » 30.11.2009 15:07

En ota kantaa tuohon noutamiseen kun Pörri tekee sitä tyylillä kerran ja jos vielä erehdyn siltä sitä pyytämään se katsoo minua että hae ite, mä en enään sitä hae.

Leluista sen verran että Elfie pennun (nyt siis puoli vuotias) kanssa on löytynyt ihan uusi lelu maailma. Elfie rakastaa kaikkea muovista, parhaita leluja ovat muoviset jogurttiämpärit, puolen litran juomapullot ja koko kumiset pallot. Elfie kun rakastaa kaikkien lelujen osiksi saattamista niin näitä on kulunut muutamia tässä kesän ja syksyn aikana.

Pakottamalla opettamisesta mulla on sellainen tuntuma, että eukkua ei voi siten opettaa tekemään yhtään mitään. Se oppii siitä vaan sen että onpas inhottavaa ja kieltäytyy tekemästä.

Mietin, että oletko kokeillut jotakin hanskaa, sukkaa tms. jonka sisään tunkee esim kypsää maksaa ja silloin sieltä tihkuu suuhun makua jolloin koira ottaa sen suuhunsa paljon mieluummin. Ja sen kanssa voisi vetoleikkiä tehdä. Ajatus vaan tuli mieleeni, en tiedä onko tästä mitään hyötyä.

Pörri on myös ollut tuollainen koira joka ei suostunut leikkimään muualla kuin kotona ja sielläkin tosi vähän. Kunnes sitten itse heittäydyin todella idioottimaisen ällöttäväksi :roll: ja aloitin leikkittämään Pörriä joka paikassa, kehuen ja riehuen siten että koira innostui tosi kovasti. Ja kyllä Pörri oppi että muuallakin kuin kotona voi leikkiä. Vaati vaan hieman minulta hommi. En tiedä voisiko tuota kokeilla Millan kanssa. Eli totuttaa koiraa leikkimään muuallakin kuin kotona ja ainoastaan niillä suosikki leluilla. Itse ostin vielä ekstra ihanan lelun pienen kanin joka oli tehty kanin nahkasta tai karvasta, ja sisällä oli vinkulelu. Sillä leikittiin ainoastaan poissa kotoa.

Jasu-Sari
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jasu-Sari » 30.11.2009 16:32

Jasu noutaa, ja vielä innokkaasti!
Jasulle tein sen virheen että kokeilin heti: iso kapula, heitto, koira innoissaan hakee kapulan ja alkaa pureskella sitä palauttaessan. Minä kiellän. Jasu toteaa: "ei sitten hae itse" eikä suostunut koskemaan enää koko kapulaan.

Tästä alkoi sitten pitkä tie 'pakkonoudon' kautta, mutta tuloksena noutoa rakastava koira. :) Jasu on ihan tohkeissaan kun kapula otetaan esille.
Jasun nouto rakennettiin alkuun tunnistusnoutokapuloilla, eli niitä pieniä 1x1x10cm "tikkuja". Naksutinta en ole Jasulle käyttänyt, vaan palkkana toimi kehu ja nami. Homma eteni niin, että tuo pieni kapula laitettiin oikealle kohdalle suuhun hieman kulmahampaiden taakse, pidettiin hyvin hellävaraisesti kapulaa ja kuonoa oikeassa asennossa ja kokoajan hurjasti koiraa kehuen sekä kuonoa sivellen ja rauhoitellen. Aluksi hetki, sitten pikkuhiljaa pidentäen. Siihen yhdistettiin myöhemmin pito aina vaan pidemmällä ajalla, sitten sivulla istuen, liikkeessä jne. Sitten kapulan maasta nostoa ja palkattiin pelkästä nostosta, myöhemmin sitten siitä että toi vähän matkaa, ja lopulta että toi luokse. Erikseen sitten harjoiteltiin paikalla istumista kun heitettiin kapulaa jne. Jossain vaiheessa tunnaritikku yleistettiin koskemaan noutokapulaa, ja myös metallinoutoa (jota Jasu ei kyllä nykyään enää suostu noutamaan). Jasulla tämän kautta työstäminen kesti ehkä puoli vuotta, kelpiepentu oppi vastaavan ehkä viikossa (naksuttimella, mutta ei sheippaamalla, oma hermo ei riitä siihen).
On pakkonoutoa ja "pakkonoutoa" mutta itse suosittelen ehdottomasti tuota tapaa mitä olen käyttänyt. Toki koirissa on eroja, ja Nukaa en saanut edes pitämään kapulaa, se mukelsi sitä ulos minkä ehti lähes paniikissa kun tommoista kauheeta suuhun tungetaan, joten Nuka ei sitten nouda.

Jasun noutoon sain intoa ja vauhtia härnäämällä sitä kapulalla niin että pidinkin kapulaa itse, otin sitä muka suuhunkin, enkä antanut Jasulle "mulla onkin kapula, sullapa ei ole" jne. Mustasukkaisuuttaan se sitten haki sitä ihan innoissaan.

Itse en ole saanut kumpaakaan eurasieria leikkimään kanssani. Jasua en edes osannut opettaa, Nukalle yritin leikkimistä vahvistaa ja opettaa, mutta ei siitäkään mitään tullut. Olen palkannut vain namilla. Jasulle käytin tokotreeneissä mm luoksetulon pysäytyksissä ja ruudun opetuksessa pallopalkan sijaan puruluun solmuja, niistä se sentään oli kiinnostunut.
Eurasier urokset
Haukkunevos Jasperi 'Jasu' -99 & Harahill's Gonzales 'Nuka' -02
Karvapallot Koheltaa
www.karvapallot.net

elisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja elisa » 30.11.2009 20:58

Olen Sarin kanssa samoilla linjoilla siinä, että on pakkonoutoa ja "pakkonoutoa". Veikkailen että eurasier vaatii kyllä noudon
opettelussa aluksi "pienen pakon" ellei sitä ole pennusta asti vahvistettu pitämään ja kantamaan asioita suussa.
Nyt myös Akun kanssa treenaillaan samalla tyylillä, tosin pienellä noutokapulalla aloitettu kapulan pitäminen suussa ja sitten pikkuhiljaa
olen pidentänyt aikaa..jne..
mutta siis aloitusvaiheessa on kyllä melkein laitetteva se kapula suuhun ja varmistettava sen siellä pysyminen..Se siis alussa ehtii vain käväistä koiran suussa kun jo vaihdetaan makupalaan..sen voi tehdä kauniilla
pakolla tai väkivalloin, jollaisena varmaan Milla koki vieraan ihmisen kapulan tunkemisen..Vieraan ihmisen sitä ei kannatakaan yrittää
näillä nallekarhuilla tehdä..mutta oma emäntä voi sen aivan hyvin tehdä, teemmehän paljon muutenkin asioita koiriemme kanssa minkä mukavuudesta
niillä ei ensin ole varmuutta, esim. jotkut pakolliset hoitotoimenpiteet..
Mutta esim. Akun kanssa ei ole kovin monta iltaa tarvinnut uhrata tuohon harjoitukseen, että kapula laitetaan suuhun, kun se jo innokkaana
on ottamassa sitä suuhun..Eurasier ei ole tyhmä, se oppii kyllä hyvin nopeasti mistä hommassa on kyse ja mistä palkka tulee..
Tietysti ohjaajan pitää olla itse varma asiastaan ja tehdä se päättäväisesti. Jos ohjaaja epäröi itsekin ja häslää kapulan kanssa,
todennäköisesti harjoitus/tulos on vähemmän onnistunut sekä koiran että ohjaajan mielestä..

Olen aiemmin koittanut noutoa Remun kanssa aivan väärällä tekniikalla. Se kun ei ota suuhunsa mitään, se on todella ällöttävä ajatus sen mielestä
ja ajattelin etten pakolla yritäkään ja yritin kepulikonstein sitä opettaa.. Mulla oli aluksi sukkahousuihin pakastettua naudanmahaa jne..
Ottihan se sellaiset tekeleet suuhun, mutta ei sillä voinut sitä treenata miten se "kapula" suussa pysyy..Mulla loppui silloin into kun mielikuvitus petti ja jätin koko noudon opettamisen myöhempään (lue:ei siis tapahdu enää).

Nyt olen kyllä ehdottomasti eukun kanssa sitä mieltä, että itse tulen ainakin jokaisella tulevalle eukulle opettamaan noutoa juuri noin, että
ensin pidetään kapulaa suussa , sitten otetaan se itse lattialta ja luovutetaan ja viimeiseksi vasta kapula heitetään. Eli pienissä osissa ja "väärinpäin" eli
lopusta alkuun, niin kuin monissa muissakin liikkeissä kannattanee jakaa suoritus pieniin osiin ja sitten vasta yhdistellä kokonaisiksi liikkeiksi kun osat ovat valmiita.

Jasu-Sari
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jasu-Sari » 2.12.2009 12:33

Eurasieria ei voi mun mielestä missään asiassa pakottaa, siis väkipakolla, tuolla Elisan mainitsemalla kauniilla pakolla kylläkin. :lol:

Tuo minun ja Elisan käyttämä väärinpäin ketjutettu "pakkonouto" on nykyään itseasiassa hyvin tavallinen ja käytetty tapa tehdä nouto muillakin roduilla. Näistä mun kelpiepennun sisaruksista kaikki taisivat opettaa noutoa samalla tavalla, silleen siitä saa paremman.
Periaatteessahan noutaa voi mitään vaan ja noudon voi yleistää koskemaan mitä vaan, mutta eurasierille, joka sitä ei niin mielellään tee, riittää mielestäni keskittyä pelkästään siihen kapulaan (toki niitäkin on tokossa 4 erilasta: nouto, tunnari, metalli ja ohjattunouto).

Nuoripoika Jasu
Kuva

Rullakoiranalku (tämä on sitä pitämisen ja luovuttamisen harjoittelua)
Kuva
Eurasier urokset

Haukkunevos Jasperi 'Jasu' -99 & Harahill's Gonzales 'Nuka' -02

Karvapallot Koheltaa

www.karvapallot.net

Cloudy

ViestiKirjoittaja Cloudy » 11.6.2013 17:16

Nouto on se juttu, johon meidän tokohomma meinaa töksähtää. En viitsi haaveillakaan avoimesta luokasta, ennen kuin nouto on kuosissa, vaikka muut liikkeet se kutakuinkin jo osaakin.

Ilmeisimmin olen onnistunut tekemään tuolle noutokapulasta tylsän jutun. Täydellisesti tuo ei nouda mitään, mutta esimerkiksi uimassa kun ollaan, niin kyllä se kepin kaukaakin hakee, vaikkei sitä (ainakaan kovin mielellään) minulle tuo. Palloakin se toi minulle joskus, mutta sen mielestä on kivempi juosta karkuun ja heitellä palloa itse, kuin että leikkisin pallolla sen kanssa. :roll:

Alkuun yritin opettaa kapulanpitoa naksuttimella ja se kyllä pilasi homman täydellisesti. Naksautin heti kun se otti kapulan suuhun, joten sehän putosikin sieltä heti. Ja tajusin asian vasta sitten, kun koiran kapulanpito meni niin, että kapula kävi suussa ja pudoitettin sitten äkkiä takaisin maahan. Nykyään kun sille kapulaa näyttää, ei se mielellään ota sitä suuhun ja jos sitä yrittää sen suuhun laittaa niin se putoaa sieltä saman tien. Nyt sitten aloitetaan noutohommat täysin alusta. Kokeilen ensin tätä hommaa kepillä (tai muulla mielekäällä esineellä) ja kouluttajan kehotuksesta yritän nostaa tuon saalistusviettiä siten, että laitan kapulan/kepin langan päähän ja vedän sitä koirasta poispäin. Yleensä kaikki liikkuva tuota kiinnostaa, joten toivon, että tepsii. Muuten olen sitten aivan pulassa sen kanssa, että mitä me oikein tuon noudon kanssa tehdään.

Cloudy ei myöskään ole innokas leikkijä. Itsehän se leikkii vaikka miten, mutta esimerkiksi lelulla palkkaaminen ei toimi. Pallo kiinnostaa vain niin kauan kuin se liikkuu ja jos se pysähtyy, niin se on tylsä juttu (= huono palkka). Repimis - tai vinkulelut eivät saa tuota innostumaan, joten yleensä käytän vain palloa niissä harvoissa tilanteissa, kun lelu on ylipäänsä mukana.

Palaa sivulle “Harrastukset ja koulutus”