Eurasier hidas agilitykoirana?

Kysymyksiä ja keskustelua harrastuksista ja eurasierin koulutuksesta
Jami

Eurasier hidas agilitykoirana?

ViestiKirjoittaja Jami » 20.10.2009 17:39

Tämä kysymys tuli mieleeni Jamin sunnuntain kisaradan jälkeen. -8.05sek alle ihanneajan joka oli 52sek. Ja tästä ajasta olisi saanut pois vielä ainakin 5sek jos ei olisi tullut niitä paria virhettä. Toinen oli A:n kontaktin yliloikkaus ja sitä seurannut ylimääräinen kaarros toisen esteen edessä ja toinen virhe oli suunniteltu koska jouduin ohjaamaan kepit paremmalta puolelta (toiselta puolen ohjaus ei vielä oikein ole hallinnassa) ja seuraava este oli hyppy jonka jälkeen rata kääntyi toiseen suuntaan ja Jami joutui tekemään hypyn jälkeen pienen kaarroksen että pääsi oikeaan suuntaan. Nopeimman radan teki aussi jolla oli -15.64sek aika. Joten eipä tuo Jamin vauhti siihen nähden ole kovin hidas.

timotei
Viesti:

Re: Eurasier hidas agilitykoirana?

ViestiKirjoittaja timotei » 6.11.2009 16:38

Kun kysytään, niin pakkohan minunkin on suuni avata :mrgreen: Varsinkin, kun olen ollut ensimmäisenä väittämässä, ettei eurasierin kanssa voi pärjätä.

Kaikki on suhteellista, joten nopeuden tarvekin riippuu siitä, mihin pyritään.
Sellainen tuntuma minulla on, että eurasierinkin saa menemään melkoisen lujaa eikä esim. suoraa juostessa välttämättä tule isoja eroja muihin rotuihin nähden.
Samaten 1- ja 2-luokissa on ihan mahdollista pärjätä ja näköjään myös nousta 3-luokkaan, mutta siihen minä jo vedän rajaa. Minusta eurasierin rakenne ei mahdollista sitä, että se olisi yhtä nopea agilityradalla (käännöksineen ja useine kiihdytyksineen) kuin rakenteeltaan ketterämmät, esim. border colliet ja belgianpaimenkoirat.
Eli minun tavoitteisiini pidän eurasieria liian hitaana. Ja silti, jos Juno osoittautuu terveeksi, alan varmasti harrastaa agilitya senkin kanssa - mutta silloin ei olekaan pyrkimyksenä SM-kisat vaan perinteinen hauskanpito ja yhdessä tekeminen hyvillä radoilla, sillä loppujen lopuksi tärkeintä on nähdä koiran nauttivan siitä, mitä sa tekee.

Aikanaan tein mielestäni erittäin hyvävauhtisen radan kisoissa Catan kanssa ja silti hävisin 15-20% ajassa Avalle (joka oli silloin hallitseva maailmanmestari). Kun vertailin videolta koirien menoa, niin jokaisessa hypyn jälkeisessä käännöksessä Cata hävisi ehkä sekunnin verran eli sillä kulu 2-3 loikkaa vauhtiin pääsemiseen, kun Ava oli vauhdissa jo 1-2 loikan jälkeen. Tällaisia käännöksiä kun on radalla tyypillisesti 7-10 kpl eli pelkästään niistä tulee tappiota vähintään 5 sekuntia (joka on jo yli 10% kokonaisajasta).

Eli yhteenvetona mielipiteeni: jos haluaa pärjätä SM-tasolla, ei kannata satsata eurasieriin. Mutta kun oppii löytämään eurasierille sopivan motivointitavan, sen kanssa on upea harrastaa ja kisata; se oppii asiat paljon keskimääräistä nopeammin.
Ja kuten Raisalle hänen kouluttajansa aikanaan sanoi (suunnilleen), "paljon parempi on olla hyvä eurasierin ohjaaja kuin keskinkertainen border collien ohjaaja".
Ja kun joku todistaa mielipiteeni vääräksi voittamalla 3-luokan kisan 0-tuloksella, minä mielihyvin syön sanani sekä tarjoan pullon kuohuvaa :wink:

Kata

ViestiKirjoittaja Kata » 27.12.2009 17:38

Timo vei sanat suustani. Mutta toivon kovasti että te muut todistatte asian toiseksi. Eli tsemppiä! - ja erittäin lupaavaltahan näyttääkin kun katsoo noita kisatuloksia :lol:
Nitan kanssa on ollut ja on edelleen mielettömän kiva harrastaa agilityä. Mutta mun on ihan turha haaveilla kolmosiin pääsemisestä Nitan kanssa. Jos joku kaunis päivä sinne kuitenkin päästäisiin, voisimme samantien lopettaa kisaamisen siihen. Ei meillä ole nykypäivän kolmosluokassa mitään asiaa, - muuta kuin huviksemme harjoitella noita kolmosluokan ratoja. Sijoitusnolla kakkosluokassa voisi ehkä vielä yllätykseksemme meille rapsahtaa, - esim jos eteemme sattuu rata jossa on pitkiä loogisia kaarteita joissa saa mennä suht suoraan ja lujaa. Silloin meiltäkin löytyy vauhtia vaikka muille jakaa. Mutta eihän näitä juuri enää tänä päivänä kakkosluokassa eteen tulee. Ja mitä enemmän radalla on tiukkoja käännöksiä sitä varmemmin ainakin Nitan motivaatio ja vauhti hyytyy.
Siispä jatketaan agilityä Nitan kanssa silkasta tekemisen ilosta ilman suorituspaineita ja odotuksia.
Terkuin Kata, Carolina ja Nita

Jami

ViestiKirjoittaja Jami » 27.12.2009 21:36

Katsotaan mitä tuleman pitää. Lauantaina olisi kaksi starttia Hyvinkäällä koiraurheilukeskuksessa, samassa paikassa siis jossa tuli tuo edellisessä viestissäni mainitsema aika. Ainakin itse tykkäsin kovasti paikasta ja alustasta.
Jamillakin varmasti olisi paljon paremmat tulokset jos olisi hieman taitavampi ohjaaja kuin minä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää joka kisaan. Jamilla kun on sitä intoa ja vauhtia, mutta itsellä ei ole riittävää taitoa ohjata nopeata koiraa. Paremmalla ohjaajalla ja ohjauksella todennäköisesti Jami kisaisi jo ykkösiä korkeammalla. Jonkun kerran kun on käynynyt niin, että erittäin vauhdikkaalla ja muuten virheettömällä radalla olen tehnyt yhden virheen jonka seurauksena tulos ollut hyl.

timotei
Viesti:

ViestiKirjoittaja timotei » 28.12.2009 10:58

Jami kirjoitti:Katsotaan mitä tuleman pitää. Lauantaina olisi kaksi starttia Hyvinkäällä koiraurheilukeskuksessa, samassa paikassa siis jossa tuli tuo edellisessä viestissäni mainitsema aika. Ainakin itse tykkäsin kovasti paikasta ja alustasta.
Jamillakin varmasti olisi paljon paremmat tulokset jos olisi hieman taitavampi ohjaaja kuin minä. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää joka kisaan. Jamilla kun on sitä intoa ja vauhtia, mutta itsellä ei ole riittävää taitoa ohjata nopeata koiraa. Paremmalla ohjaajalla ja ohjauksella todennäköisesti Jami kisaisi jo ykkösiä korkeammalla. Jonkun kerran kun on käynynyt niin, että erittäin vauhdikkaalla ja muuten virheettömällä radalla olen tehnyt yhden virheen jonka seurauksena tulos ollut hyl.

Tsemppiä kisoihin :wink: On aina parempi lähtökohta, kun itse tunnet olosi hyväksi - se heijastuu omaan käytökseesi, ohjaukseen sekä koiran kanssa olemiseen ja sitä kautta myös Jamiin.

Ohjausta voi aina parantaa - me kaikki - mutta Jami on sinun koirasi, joten se varmaan menee parhaiten sinun kanssasi. Ei muuta kuin jatkat vain omaa kehittymistäsi, niin radoista tulee Jamillekin helpompia sinun parantuneen ohjauksesi kautta.

Ja tuo viimeinen on niin totta, se yksi pieni virhe tulee niiiiin helposti ja usein seurauksena on hylky :cry: Mutta sitten taas, kun niitä onnistumisia tulee, niin taas tuntuu siltä, on kannattanut treenata.
Täytyy vielä vähän hehkuttaa onnistunutta rodun vaihtoani, sillä kuukausi sitten onnistuin Riihimäellä kisassa ja nopeus oli sitä luokkaa, että taakse jäivät virheettömillä radoilla Frodo (MM-1 -07, SM-1 -08, -09), Koko (SM-2 -09), Robi (joukkue-MM-1 -09) ja muutama muu SM-, PM- ja MM-kisoissa pärjännyt.

jeepe

ViestiKirjoittaja jeepe » 30.12.2009 22:54

Lajin aktiivisena harrastajana ja kisaajana en voi muuta kuin yhtyä mielipiteeseen,että eurasierista ei varmaankaan ole SM-tasolle,jos ei ihan hirmuisia ihmeitä satu. Mutta hyvät,mielihyvää tuottavat radat, jopa suht hyvät sijoituksetkin (siis ainakin 2-luokassa,jopa varmaan 3-luokassakin) ovat mahdollisia. LUVA:n saanti voi tehdä tiukkaa kyllä jo 2-luokassakin. Useamman LUVA:n menetyksen 2-luokan kisoissa olen kyllä minä ohjaajana aiheuttanut. Jessa olisi jo kyllä kolmosissa,mutta minä en sinne pääse :).
Jos semmoinen ihme kuitenkin joskus tapahtuu,että 3-luokkaan heilahdetaan,niin kisaaminen kyllä jatkuu,koska se on hauskaa. Itselläni on varovaisena tavoitteena kisoissa ollut,että puolivälin paremmalle puolelle sijoituttaisiin.Ehkä jopa kymmenen parhaan joukkoon. Usein se onkin toteutunut, ja erittäin tyytyväinen ja iloinen onnistumisistamme olen ollut. Eikä edes hylyt ole harmittaneet.
Nykyään nopeutemme on usein riittänyt aikavirheettömiin suorituksiin l. ihanneaika alittuu. Mutta eihän se aika esim.portsuja tai pelkkareita vastaan tietenkään riitä.
Mutta, ehkäpä eurasier ei olekaan hidas agilitykoira,se ei vaan ole ihan yhtä nopea kuin moni muu :D ....
Itselläni on ainakin radalla tosi kiire Jessan kanssa. Eli minulle, ja minun tavoitteisiini eurasier on ihan tarpeeksi nopea, ja koulutuksellisestikin haasteita antava rotu agilityn harrastamiseen.
Seuraavat kisat meillä onkin Kirkkonummella 17.1.2010. Siellä sitten taas ohjaajan taidot punnitaan.
T: eija&jessa

Kata

ViestiKirjoittaja Kata » 1.1.2010 16:33

:lol:
Yesss!!, -Wau! -pari eukkua samoissa skaboissa! Eli näemme Kirkkonummella! :wink:
Terkuin Kata, Carolina ja Nita

Jami

ViestiKirjoittaja Jami » 1.1.2010 19:47

Onnea Jessalle ja Nitalle kisoihin! Harvoin on kahta eurasieria samoissa kisoissa.
Pakko samoa tuohon Timon lauseeseen että Jami on oma koirani ja toimii parhaiten minun kanssa. Totta, mutta minun kanssa uskaltaa myös tehdä kaikki hulluhepulit yms. Olen aina silloin tällöin treenien päätteeksi antanut kouluttajamme treenata Jamin kanssa. Kyllä se tekee kaiken mitä käsketään ja vielä tarkemmin kuin minun kanssa, mutta silloin vauhti ei ole sitä mitä minun kanssa. Olen nimittäin miettinyt viime kesänä/syksynä jos antaisin Jamin kokeneemman ihmisen ohjattavaksi agilityradoille. Syynä oli jatkuva väsymys jatkuvista yövuoroista. Niitä kun oli 4-6/3vk. Nyt on tilanne toinen kun vaihdoin työpaikkaa ja yövuoroja on vain satunnaisesti. Nyt on itselläkin ihan eri mieliala kisata ja treenata kun on "kunnossa".
Toivottavasti pojilla olisi huomenna hyvä päivä ja toimisivat radoilla. Olen nimittäin viimeisen viikon aikana käyttänyt väsytystekniikkaa ja purkanut pojilta ylimääräiset höyryt pois joko metsään umpihankeen tai hiihtoladuille (pojat ovat päässeet vetohommiin). Ilman säännöllisiä energianpurkulenkkejä pojat nimittäin olisivat ihan villejä radalla.

Cloudy

ViestiKirjoittaja Cloudy » 5.8.2013 19:01

Eurasier ei tosiaan ole sieltä nopeimmasta päästä, mutta harrastamisen lisäksi se kisaaminenkaan ei ole mahdotonta, niin kuin onkin jo hyvin todistettu. Mielestäni on kuitenkin harmillista, että nykyään 3.luokassa (kuin myös osittain jo 2.luokassakin) ihanneajat tehdään niin, että ne olisivat tiukkoja tuulennopeille shelteille tai bortsuille, eukkuja tai muitakaan "ei-agirotuja" ei sitten ajatella ollenkaan. :roll:

Cloudyn kanssa treenataan tällä hetkellä kisaavien ryhmässä ja kyllähän se tuntuu hieman orvolta, kun ryhmässä on meidän lisäksi shelttejä ja toisena maxina käyttöborderi. Voittekin sitten varmaan uskoa, että näiden kahden maxien radoilla on hieman aikaeroa, mutta eipä tuo haittaa. Kannattaakin jättää vertailematta. :D Itse bortsua ja shelttiä ohjanneena tuntui alussa omituiselta ohjata noinkin hidasta koiraa, mutta siinä kehittyy ohjaajana paljon. Kesä on meille vähän huonoa aikaa harrastaa, kun on niin kuuma eikä Cloudy muutenkaan ole motivoitunein tuon agilityn suhteen, mutta talvella sitä vauhtia irtoaa aivan eri tavalla ja se laukkaa menemään hyvällä mallilla. Erityisesti kontakteille se juoksee, koska sieltä seuraa/on seurannut aina palkka.

Kyllä Cloudy agilitystä tykkää, mutta esimerkiksi tokoon tai vetojuttuihin se on kuitenkin paljon motivoituneempi ja innokkaampi. Ehkä aksa ei vaan ole se meidän juttu, kun vauhti ja motivaatio ovat välillä ihan hukassa, vaikka se tekeekin, niin se on joskus sellaista "onko pakko jos ei taho" - meininkiä..

Palaa sivulle “Harrastukset ja koulutus”