Käskysanat

Kysymyksiä ja keskustelua harrastuksista ja eurasierin koulutuksesta
Joliette
Viesti:

Käskysanat

ViestiKirjoittaja Joliette » 15.8.2007 11:16

Mitä käskysanoja käytätte koiranne koulutuksessa? Mietiskelin sopivaa sanaa sellaiselle luoksetulolle, joka olisi ns. hätävarma eli koira oppisi että kun sitä kutsutaan luokse tietyllä sanalla, niin se saa AINA palkkaa. Päivittäisessä elämässä kun tulee viljeltyä useinkin "tänne", "tule" jne. ja niistä koira ei aina saa palkkaa, vaikka kehuja tai rapsutuksia saisikin, niin ne helposti menettävät merkitystään, eivätkä ole koiralle niin tärkeitä, vaikka tottelisikin (kun mitään muuta mielenkiintoista ei ole ympärillä).

Harmi

ViestiKirjoittaja Harmi » 15.8.2007 12:02

Itse varmaan käyttäisin vieraskielistä sanaa, ettei sitä tulisi turhaan käytettyä puolihuolimattomasti pitkin lenkkiä. Elikkä vaikka: Come.

Tajusinpas juuri ettei tuo "come" sinulla oikein toimisi, kuullostaisi liian samalta Camin kanssa. Mut juu, "tänne" vaikka espanjaksi? :)

Henkilökohtaisesti, eri käskysanojen sijasta, minun pitäisi opetella olemaan hiljaa lenkillä. Mistä ne koirat tietää milloin puhun asiaa niille, kun suu käy koko ajan muutenkin.

Nessa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nessa » 15.8.2007 14:59

Meillä on tänne sana vain tokoliikkeessä. Tule sana on semmonen jota käytän kun ei ole pakko pitää kiirettä eikä ihan luokse astikaan pakko tulla vaan seurata jölkötellä samaan suuntaan :) Mutta sitten kun kiljaisen TÄÄLLÄ! Tarkoittaa se että minä olen jossakin ja myös Nessan on syytä ilmaantua paikalle välittömästi! Meillä on sitten myös pilli semmoinen ehdoton luoksetulon ääni ja toimii myös.
Tuo täällä sana tosin aiheutti kerran tilanteen jota en oikein ymmärrä vieläkään kuin se sen teki mutta todisti mulle että sanaa totellaan, minä onneton vain käytin sitä väärään tarkoitukseen :oops: Nessa odotti autossa ja minä olin auton toisella puolella metsässä etsimässä sieniä ja mieheni oli toisella puolella. Minä idiootti menin ja hihkaisin miehelleni että täällä! Kun näin hyvän sieni paikan. Autossa oli ikkuna auki noin 15cm :roll: ei mennyt kauan kun iloinen koira viipelti luokseni, mies tuli perässä ja ihmetteli että ompas samannäköinen koira kuin Nessa :?: Johon minä totesin että nessahan se onkin. Josta puhkesi jonkin sortin keskustelu kun kyselimme toisiltamme kuka sen laskisieltä autosta pois :?: :?: Kumpikaan ei tunnustanut. Se ryökäle tunki siitä ikkunasta itsensä(ei uskois kun koiraa katsoo :D ) kun kuuli että mamma huusi. Joten kannattaa miettiä missä ja milloin sitä sanaa käyttää :D

timotei
Viesti:

ViestiKirjoittaja timotei » 17.8.2007 8:13

Meillä agilityssa on opeteltu aikojen alusta (eli kun aloitin Bacchuksen kanssa) tässätystä eli komento on "Tässä" joka lyhenee ja nopeutuu tarvittaessa "täs-täs-täs" ja lopuksi pelkkä sihautus on ollut riittävä. Esperan olen saanut sillä pois jopa kissan kimpusta :)
Pari muuta jotka voisi toimia aika hyvin: "Häär" "Hiit"

Aikanaan, kun puhuttiin koiran kääntämisestä agilityesteen jälkeen, yksi treenikaveri sanoi noista käskyistä, että ne on kuin kuminauha; mitä pidempi sana, sen kauempana koira kulkee (vrt. täs - tääällä).

Vaan oleellisinta lienee, että se on selkeä sana, jossa mielellään on S ja/tai kovia konsonantteja. Ja sitä treenataan usein ja AINA on valmiina hyvä palkka. Ja pyrit myös sanomaan sen samalla tavalla aina, jolloin se tulee automaatioksi itsellesikin eikä koira yleensä huomioi sanaa, jos se sattuu tulemaan normaalin puheen seassa.

Kata

ViestiKirjoittaja Kata » 6.9.2007 19:08

Me käytämme HAND. Tarkoittaa että aina kun käskystä tulee käden luo saa kädestä myös namia.
Treenaan sitä usein ja ainoastaan tilanteissa joissa 100 % varmuudella tiedän että Nita myös tulee kädelle.
Terkuin Kata, Carolina ja Nita

Cloudy

Re: Käskysanat

ViestiKirjoittaja Cloudy » 5.8.2013 18:39

Itse käytän varmassa luoksetulossa pilliä. Pillinvihellys tarkoittaa aina palkkaa, joten tuo onkin tähän mennessä tullut aina sen kuullessaan. Tosin, pilliä en käytä usein. Tuolla on hyvä luoksetulo muutenkin ja se tottelee myös niitä "arkikäskyjä" hyvin, joten pilli on vain must-tilanteita varten, vaikka se onkin lähestulkoon aina lenkillä mukana, kun pidän noita vapaana.
Olen kyllä kokenut tuon pillin hyvänä keinona. Se pysyy avainnauhassa helposti mukana, ei tarvitse miettiä käskysanoja tai huutaa kurkkukipuisena kurkkua vieläkin käheämmäksi. Miinuspuolena ehkä se, että koska oma pilli on metallia, niin talvella paukkupakkasessa sitä pitää lämmitellä hieman, ennen kuin tunkee sitä suuhun. :lol: Muuten kyllä kätevä kapistus, muovinenkin pilli joskus oli olemassa, mutta hukkasin sen. Tuosta metallisesta kyllä lähtee parempi ääni, kuin edeltäjästään.

Palaa sivulle “Harrastukset ja koulutus”