Pelastuskoiratoiminta

Kysymyksiä ja keskustelua harrastuksista ja eurasierin koulutuksesta
Jasu-Sari
Viesti:

Pelastuskoiratoiminta

ViestiKirjoittaja Jasu-Sari » 12.1.2006 10:59

Jami kertoi tuolla esittelyssä, että he ovat sellaista harrastaneet. Kerrohan miten on mennyt, ainakin koira tuntuu tykkäävän. :D
Kerro miten se suhtautuu ihmisiin, mitä olette tehneet, miten edenneet? Oletko suunnitellut ilmaisua sielle? Oletko itse harrastanut aiemmin?

Kyselytulva tuli. :lol:

Itse kävin syksyllä muutaman kerran tutustumis- ja teoriakurssin Nukan kanssa ja tarkoitus olisi keväällä kokeilla, jos mahdutaan ryhmään. Olen asiasta kovasti kiinnostunut, Jasun kanssa ollaan joskus kokeiltu metsäetsintää ja ihan hyvinhän se toimi. Nuka ei nyt vaan vielä ihan ymmärtänyt mistä on kyse, se kun on harjoitellut koiraetsintää pari vuotta (tosin hyvin harvakseltaan) niin eipä se tajunnut ollenkaan, että siellä olisi niitä ihmisten hajuja pitänyt haistella, se meni vaan koirien hajujen perässä. :lol: Mutta kouluttajan mukaan se ei ole ongelma, että kyllä se saadaan siihen opettua, molempia ei vaan voi yhtä aikaa harrastaa.

Jami

ViestiKirjoittaja Jami » 12.1.2006 11:41

Itseäni alkoi kiinnostaa kokeilla Jamin kanssa tätä harrastusta ihan silkasta mielenkiinnosta, joten päätin mennä paikallisen seuran avoimiin harjoituksiin mukaan katsomaan millaista se oikeasti on.
Aivan aluksi tutustuttiin muihin ihmisiin jotka ovat siellä. Jami hyvin sosiaalisena koirana oli heti kaikkien kaveri, varsinkin kun sai namipaloja.
Sen jälkeen kokeiltiin aivan yksinkertaista harjoitusta eli maalimies meni aika lähelle piiloon niin että Jami kokoajan näki minne hän menee ja hetken päästä sai sitten lähteä hakemaan hänet sieltä. Ja tämä maalimies sitten toi Jamin takaisin luokseni. Näitä harjoituksia sitten kokeilimme parilla ensimmäisellä kerralla. Tämän jälkeen teimme vähän haasteellisemman piilon ja maalimies meni suljettuun paikkaan. Eipä kyllä kauaa kestänyt kun Jami sitten haistoi tämän maalimiehen siitä. Eli on Jami osannut käyttää nenäänsä. Yleensä näitä harjoituksia ei kovin montaa kerralla koiralle tehdä. Ihan siitä syystä että se on kuitenkin aika rasittavaa.
Tässä iässä ei olla vielä kokeiltu mitään ilmaisutapoja. Pääasia on ollut että koira löytää maalimiehen. Ehkä noin vuoden iässä sitten aloitetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisuja. Jos vaikka saisi tuon Jaminkin haukkumaan. Haukkuu kyllä, mutta yleensä maalla, veljeni pihassa. Siellä kun näkee kaikkea ihmeellistä mitä ei näe kaupungissa.
Kyllä koirat ovat tykänneet tästä harrastuksesta, tässä kun saa aivan vapaasti juosta eikä emäntä/isäntä ole vieressä koko ajan komentamassa. Mutta koira myös tietää mitä se on siellä rauniolla tekemässä. Tiedän yhden koiran joka oli ongelmatapaus kun tuli omistajalleen, mutta kun sille keksittiin pelastuskoiratoiminnan myötä virikkeitä ja mielenkiintoista tekemistä, niin siitä tuli aikanaan sitten viranomaistason pelastuskoira. :)

Jasu-Sari
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jasu-Sari » 2.5.2006 14:10

Mitenkäs Jamin raunioharjoitukset on edenneet?

Me päästiin sitten ryhmään, ja eilen oli ensimmäiset harjoitukset. Nukahan ei siis siellä tutustumiskurssilla tajunnut ollenkaan, että sen piti niitä ihmisiä etsiä. Mutta ehkä sille oli jäänyt siitä jotain mieleen, koska nyt se selvästi tajusi! Homma meni heti niin, että yksi maalimies meni piiloon putkien sisään ja toin Nukan siihen lähettyville, ja kun tuuli tuli sopivasti, niin että toi hajua ja ope näki että Nuka sai hajun, päästin sen irti. Sitten itse liikuin pikkuhiljaa kasaa ympäri, niin että Nuka kulki mukana. Kerran-pari se kiersi kasan ja ihmetteli hajua ja kun sitä kehuin, se seuraavalla kierroksella bongasikin maalimiehen aukosta ja söi kiltisti namit ja pysyi maalimiehellä. Se oli tyynen rauhallinen ja vähän varovainen, toiset ihmettelivät kun häntä ei heilu yhtään.

Kun namit oli loppu, kehuin sen ja otin pois maalimieheltä, ja suuntaisin seuraavaan open osoittamaan kasaan ja kävelin kasaa ohjeiden mukaan. Nuka seurasi tosi hyvin ja sai kasan päällä selvästi haju, mistä sitä kehuttiinkin. Menin alas kasalta, Nuka meni tässä vaiheessa hieman pellon puolelle merkkaamaan koivun, ja tuli sitten mukaan (tässä vaiheessa se liihotti haistelematta ohi maalimiehen kolon). Mentiin uudestaan kasan päälle, ja taas se sai hajun, ja alas kasaa ja sitten se menikin suoraan maalimiehelle. :D

Open kommentit: ei sillä mitään paloa tähän hommaan vielä ollut, mutta hienosti ja varmasti se siellä kasoilla liikkuu, että se helpottaa jatkoa huomattavasti.
Itse olin todella positiivisesti yllättynyt, että se heti tajusi sen ihmisen hajun, ja vielä oli siitä kiinnostunut, niin että alkoi pohtia mistä se tulee. Ja miten kiltisti se kulki minun mukana lähes kokoajan, ja vähän kyseli, että minne sitten. Saas nähdä mitä siitä tulee, että innostuuko se tuosta kunhan hiffaa, vai säilyykö se tuollaisena hieman vaisuna.

Toisaalta itse pohdin, että miksei koira voisi olla tuollainen rauhallinen ja varma, sen sijaan että se koheltaa kasalta toiselle ilman tolkkua, kuten jotkut vilkkaammat. Toki ne sitten ajan kanssa alkaa työskennellä kunnolla, ehkä Nukakin? :wink:

Nukasta nyt ei ikinä pelastuskoiraa tule, mutta tarkoitus on itse opiskella ja tutustua asiaan, ja ehkä sitten joskus seuraavalla koiralla tosi mielessä.

Jami

ViestiKirjoittaja Jami » 2.5.2006 21:46

Meillä ollut harjoitusten suhteen hiljaiseloa tässä talvella ja kevään aikana töideni vuoksi. Tai jos olisimme ehtineet harjoituksiin, niin olivat sitten peruttu muiden yhteensattumien vuoksi. :(
Se mitä olemme ehtineet harjoituksiin, niin se on ollut enemmän mielenkiinnon ylläpitoa kuin oikeata harjoittelua. :wink:
Mutta kun kevät etenee ja kesä tulee, niin on tarkoitus taas ahkerammin käydä harjoituksissa. Ja nyt kun lumet ovat sulaneet alkavat metsäharjoitukset. Harjoituskerrat lisääntyvät, mutta meilläkin mahdollisuus useammin käydä harjoituksissa sen myötä. Aika näyttää kuinka pitkälle pääsemme etenemään tämän harrastuksen myötä. :)

Palaa sivulle “Harrastukset ja koulutus”