Rodun terveys?

Kysymyksiä ja keskustelua eurasierin hoidosta
Hajna

Rodun terveys?

ViestiKirjoittaja Hajna » 8.10.2008 12:30

Moi!

Mä oon ajatellut eurasierin ottamista (toinen vaihtoehto olisi suomenlapinkoira), mutta sillä näyttää olevan aika vaikuttava lista rodulle ominaisia sairauksia :? , mikä vähän hirvittää... Kysyisinkin siis, onko teidän koirilla ollut paljon näitä sairauksia, vai ovatko olleet ihan terveitä? Oletteko joutuneet teettämään kalliita leikkauksia tai onko koiralla jotain jatkuvaa lääkitystä? Sitten vielä, että minkähän ikäiseksi eurasierit suurinpiirtein elävät?

Lalli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lalli » 8.10.2008 14:41

Moro Hajna!

No jaa, monilla muilla roduilla on paaaljon vaikuttavampi lista perinnöllisiä sairauksia.
:!: Eikä täysin tervettä rotua ole olemassakaan :!:

Jatkuva lääkitys on niillä eukuilla joilla on esim. haiman vajaatoiminta tai kilpirauhasen vajaa/liika toiminta.
Tältä foorumilta voit lukea isommista operaatioista jne.
Siihenkin nähden minkä verran eurasiereita on Suomessa, näitä isompia juttua on tosi vähän.
Keskimäärin eurasier on siis terve rotu (pystykorvat yleensä tunnetaan "suht terveinä" rotuina), mutta vaivansa on niilläkin.

Ensimmäinen eukkuni (1992-2005) oli terve kuin pukki, kunnes täytti 12 v.
Toinen (s. 5.1.2006) on ripuloinut ja oksennellut pennusta asti. Uusi omistaja vie sen tutkimuksiin... kunhan saa aikaiseksi.
Kolmas (s. 8.7.2007) ollut toistaiseksi erinomaisessa kunnossa, kaikin puolin. Vaikka on ressaantuvaa sorttia, massu ei mene ikinä sekaisin.

Jos eukku on terve, ts. sillä ei ole jtk. elämän laatua heikentävää/lyhentävää sairautta, sanoisin (sen mitä olen seurannut suomalaisia eukkuja) niiden keski-iän olevan 12-13 vuotta. Eli huomattavasti vanhemmaksikin saattavat elää. 15 v. ei ole mikään ihme juttu!

Jos innostuit ihanasta eurasierista;
- lue foorumia! Ota osaa keskusteluun, kysele.
- käy ihmisten/kasvattajien/koirien omilla sivuilla. Jos mahdollista, tapaamassa kerholaisten tai kasvattajien koiria.
- ota yhteyttä alueellisiin yhteyshenkilöihin (yläpalkki "kerho" -> "alueelliset yhteyshenkilöt") jos joku heistä (meistä :D ) asuu lähelläsi. Hänellä on yleensä tietoa alueensa eukuista ja tapaamisista.
- ohjeita, oppaita, linkkejä, tietoa... kaikkea löytyy näiltä nettisivuilta.

Toivotan onnea etsintään ja että löydät sen juuri sinulle sopivimman karvapallon! Päädyitpä sitten mihin rotuun hyvänsä :D

Aurinkoista syksyn jatkoa!
Toivottelee nimim. "Lalli" eli Sari ja nuori eukkupoika Otso
Viimeksi muokannut Lalli, 9.10.2008 8:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sari Haaramäki-Salmela
Amerikanakita Hellstar Apollo "Sulo"
sh Villen Lilia "Lilli"
http://www.freewebs.com/karhulaakso

heidi_dino
Viesti:

ViestiKirjoittaja heidi_dino » 8.10.2008 16:26

Kerron omalta osaltanikin oman Eurasierin terveydestä.

Dino on nyt reilun kaksi vuotta ja ei muuten ole pahemmin sairastellut. Dinolla diagnosoitiin reilu vuosi sitten refluksitauti (närästysvaiva), mutta lääkityksellä pysyy oireettomana ja energisenä :) ja joitakin aikoja jopa ilman lääkkeitäkin on oireeton.
Oireet ilmaantuivat /ilmaantuvat rasituksessa kuivalla köhimisellä ja liman oksentamisella. Ennen kuin varmistui tähystyksen yhteydessä mistä on kyse pyörittelin totta kai kaikkea mahdollista mielessä ja eläinlääkäri heitti välillä ilmoille sairauksia mitä epäilee.. Onneksi päästiin näin pienellä sairaudella.

Voin suositella lämpimästi Eurasieria jos vain rotu kiinnostaa. Olen itse erittäin tyytyväinen ollut rotuun.
Nanuzzin Mikael

Luka_team

ViestiKirjoittaja Luka_team » 8.10.2008 17:56

Hei.
Itselläni on rodusta kokemusta vain tämän nykyisen, nyt miltei 1,5 v hännänheiluttajan osalta eli vähän mutta ajattelin silti vastata kysymykseen.

Kaikilla roduilla on varmaankin jotain terveysongelmia, mutta yksi suuri syy miksi meille tuli juuri eurasier oli rodun terveys verrattuna muihin yleisiin koirarotuihin. Halusimme perusterveen koirarodun, jonka terveyttä ei ole esim. ulkonäköasioita järjettömästi painottavalla jalostuksella pilattu ja ainakin itsellä on sellainen käsitys että esim. vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan eukku on sieltä terveemmästä päästä rotuja.

Olemme olleet todella tyytyväisiä rotuun ja tähän rodun meillä asuvaan edustajaan. Peruskiltti, sosiaalinen ja nopea oppimaan!

Aurinkoista syksyä toivotellen,
Tanja

Petra&Milla

ViestiKirjoittaja Petra&Milla » 13.10.2008 16:57

Itselläni on kilpisrauhasen vajaatoimintaa sairastava eukku, mutta lääkkeillä on pysynyt energisenä ja suurin osa ohikulkijoista luuleekin että Milla on vielä pentu kun virtaa riittää.

Itse pidän rotua myös terveenä vaikka omalla koirallani onkin tuo sairaus enkä ole sen takia rotua vaihtamassa.
Laumaan kuuluu:
Tuulisenrannan Suhina Sussu "Milla" s. 24.3.2004
Karhunpesän Lumi-Kukka "Ronja" s 4.1.2010

Lalli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lalli » 14.10.2008 9:02

Ai niin! Yksi asia mitä mielestäni on myös syytä painottaa, kun eukun ihania ominaisuuksia ruvetaan luettelemaan;
EURASIER EI HAUKU.
Meinaan turhan paukuttamista, tyhjän louskuttamista, aiheetonta räkyttämistä.
Haukkuakseen se tarvitsee ärsykkeen, eikä silloinkaan paukuta kuin patterilelu, väsymättä.
Jotkut tyytyvät vain haukahtamaan tai puhahtamaan jopa vielä siinäkin tilanteessa kun tulee vieraita/ovikello soi, jotkut jopa oikein haukkuvat. Hetken.
Ja silloin mielestäni saakin (ellei peräti pidä!) haukkua. Sekä laumalle että tulijalle pitää ilmoittaa "olen valppaana". Kun asia on kerrottu, pitää olla taas rauha ja hiljaisuus.

Tämä haukkumis- ja vahtiasia kerrotaan rotumääritelmässä, eikä se ole kukkua! Verrattuna moneen, moneen muuhun rotuun, eukku on tosi hiljainen. Ja se on upeaa!
Ja minä todella osaan arvostaa rauhaa ja hiljaisuutta, ihan ensimmäinen koirani oli nimittäin Suomen pystykorva... :roll:

Hyvää syyslomaa!
t. Sari & Otso
Sari Haaramäki-Salmela
Amerikanakita Hellstar Apollo "Sulo"
sh Villen Lilia "Lilli"
http://www.freewebs.com/karhulaakso

Nessa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nessa » 15.10.2008 10:54

Terveydestä sen verran, että minun kokemukseni perustuu kahteen eukkuun. Vihtori 11 v (kohta 12) 9 vuotiaana kastroitiin kun pojalle tuli eturauhas tulehdus. Vaivat loppuivat ja muuta ei ole ollut. Nykyään vanhuus kaihia, joka hämärä näköä häiritsee hiukan. Ja kuulo on mitä on, kuulee jos haluaa :lol: Tosin pojan pääsee yllättämään nukkumasta, ettei se kuule, joten oikeaakin kuulemattomuutta jo on. Mutta vauhtia ei haittaa mikään, leikkisä poika ja haukkuu ainoastaan jos vahtii muuten piipittää kuin pikku tintti :) Hauska poika!
Sitten meitin matami, kohta 10 v. Pissi tulehduksia juoksujen jälkeenjokunen ja 7 vuotiaana leikattiin. Tuli lievä kohtutulehdus jonka vuoksi leikattiin kaikki pois. uskokaa tai älkää, mamma luulee edelleen puolenvuoden välein että hänellä on juoksut! :oops: silloin merkataan kovasti, saadaan poikakoirat kaheleiksi ja viehkeillään ja yritetään raiskata kaikki miespuoliset vieraat :twisted: Olen keskustellut asiasta eläinlääkärinkin kanssa ja saanut vastauksen että joskus vaan käy näin, varsinkin os narttu on ison egon omaava jne.... ja sitähän meillä riittää :shock:
Viimetalvena rymytessään ison hoviksen kanssa loukkas lonkkaansa ja se joskus vaivailee pitkän makuun jälkeen, mutta ei siinä tapauksessa jos näkyy pupuja tai muuta vastaavaa :roll: se niistä sairauksista :)
Ja sitten siitä haukkumisesta.......oravia haukutaan kuin pystykorva ainakin yhtä kimakasti. Jos joku ottaa päähän tarhassa haukuttaan ja kiukutellaan....äänellä joka saaminut näkemään punaista :twisted:
Tiellä menijät haukutaan (vahti haukkua) jonka mieheni opetti sille.
Muuten sitten ihan hiljainen, ei yksin olo räksytystä tms.
Mutta se vaan nyt on muutenkin vähän semmonen.......
pysyy pihalla menee tiellä mitä tahansa, siinä asiassa ihan jees, mutta riistavietti on sitten aika voimakas.
Hieno koira, joka osaa raivostuttaa tarpeen vaatiessa minua suunnattomasti :wink: Taru tietää tunteen kun omistaa kyseisen mamman tyttären, joka on aika lailla äitinsä luonne :D

Jaki

ViestiKirjoittaja Jaki » 15.10.2008 18:44

Hei, kuulosti melkoisen tutulta Nessan kuvaus! :wink:
Taitaa jotain olla periytynyt Jakillekin. Jakilta löytyy HYVIN voimakasta riistaviettiä. Poika istuskelee ikkunan edessä ja aina oravan nähdessään päästelee minun hermoja koettelevia vinkumisia/haukkukohtauksia. Muuten on kyllä hiljainen kaveri! :D Kovapäinenkin Jaki osaa olla.

Omat kokemukseni eurasiereista rajoittuvat tähän yhteen pojankoltiaiseen, joka on osoittautunut todella oppivaiseksi ja vaatii paljon aktiviteetteja. Tuntuu, että pojalta ei energia lopu millään! :D Toisinaan on kuitenkin päiviä. jolloin emme tee mitään.
Kristallikuun Oiva

timotei
Viesti:

Re: Rodun terveys?

ViestiKirjoittaja timotei » 16.10.2008 8:42

Hajna kirjoitti:Moi!
Mä oon ajatellut eurasierin ottamista (toinen vaihtoehto olisi suomenlapinkoira), mutta sillä näyttää olevan aika vaikuttava lista rodulle ominaisia sairauksia :? , mikä vähän hirvittää... Kysyisinkin siis, onko teidän koirilla ollut paljon näitä sairauksia, vai ovatko olleet ihan terveitä? Oletteko joutuneet teettämään kalliita leikkauksia tai onko koiralla jotain jatkuvaa lääkitystä? Sitten vielä, että minkähän ikäiseksi eurasierit suurinpiirtein elävät?

Tuo vaikuttava lista on tosiaan aika laaja - mutta aivan samantasoisen listan saa koottua mistä tahansa rodusta, riippuen rotujärjestön avoimuudesta sairauksien suhteen.
Kattava lista ei myöskään tarkoita, että sairaudet olisivat kovinkaan yleisiä, vaan että niitäkin on esiintynyt sen verran, että vastuuntuntoiset kasvattajat saavat laajalti tietoa ja pystyvät niin halutessaan huomioimaan nämäkin mahdolliset ongelmat kasvatustyössään.
Minä olen puuhastellut eurasierien kanssa 15v ja jonkin verran seurannut rotua, samaten kuin muitakin rotuja viimeisten 5 v aikana.
Minusta eurasier (kuten mainitsemasi lapinkoirakin) on perusterve rotu, jonka kuuluu olla peruskoiramainen ilman minkäänlaisia liioiteltuja ominaisuuksia - joka osaltaan parantaa lähtökohtia.
Negatiivista pohjaa rodulle antaa sen erittäin kapea tausta eli suunnilleen kaikki ovat aika läheistä sukua toisilleen - mutta siihenkin on jo kansainvälisesti pyritty saamaan parannusta risteyttämällä alkuroduista uusia linjoja. Vielä kun käytettäisiin vaikka sopivaa suomenlapinkoiraakin, niin tulisi tosi uutta geenipoolia :)
Jos jotain perinnöllisiä sairauksia eurasierilla on toisia rotuja yleisemmin, minä mainitsisin kilpirauhasen vajaatoiminnan (kilppari) sekä aikanaan esille tulleen haiman vajaatoiminnan. Näistäkin haimaongelma näyttää olevan lähes voitettu Suomessa, kiitos jälleen kasvattajien. Kilpparistakin puhutaan paljon enemmän kuin mitä sairaiden koirien määrä oikeastaan edellyttää. Lisäksi kilppari on niitä sairauksia, joista on vähiten koiralle haittaa eikä lääkitys ole kallista.
Lonkista puhutaan paljon, mutta paljon pahempaa olen kuullut espanjanvesikoirien suhteen. Itsellä on ollut C-lonkkainen, joka treenasi ja kisasi agilityä n.7 vuoden ajan, eikä mitään ongelmia ollut. Kotona on edelleen 10v ikäinen Bacchus, jolla on D-lonkat ,eikä silläkään ole ollut minkäänlaisia ongelmia lonkkien kanssa (eikä se saa mitään lisäravinteita eikä spesiaaliruokaa). Bacchuksella on myös ollut kilpirauhasen vajaatoiminta 8v, joten omakohtaista kokemusta sellaisen kanssa elämisestäkin on. Liittyen lonkkiin (ja Catan stressaavaan mielenlaatuun), emme halunneet kummankaan - Catan eikä Bacchuksen käyttöä jalostukseen, vaikka molemmat olivat/ovat tavallaan erinomaisia esimerkkejä rotutyypillisistä eurasiereista ja varmaan moni muu olisi Catalla pentuja teettänytkin.
Omien koirien terveydestä:
Ali ehti elää 4½-vuotiaaksi, kun munuaisiin tullut syöpäkasvain sai voiton. Siihen asti se oli terve muist asairauksista.
Cata-paralle tuli 9-vuotiaana kasvain pernaan ja ilmeisesti siihen liittyen 6kk kuluttua joko leukemia tai AIHA vei sen punasolut, jonka takia kunto romahti pysyvästi eikä mitään ollut enää tehtävissä. Ennen sitä Cata oli ollut terve, ilman sen kummempia sairauksia - myös vatsasairaudet ovat olleet harvinaisia Catalla ja Bacchuksella.
Bacchus 10v vaikuttaa olevan ihan terve edelleen, ehkä iän myötä näkyy hieman hidastumista välillä, samaten kuulo on tullut pikkuisen valikoivammaksi - mutta sen se on korvannut lisääntyneellä jääräpäisyydellä :)
Ikäkysymys on aika vaikea, mutta jos ei mikaan vakava sairaus (kasvaimet tms.) vie koiraa nuorena, aika tyypillisesti eurasier elää selvästi yli 10-vuotiaaksi. Esim. Alin veli Ossi on 15v ja lenkkeilee normaalisti (13v ikäisenä oli vielä lintumetsälläkin mukana) ja näiden isä Assu sai elää yli 16v.

Tulipa pitkä paatos, mutta pitkään on tullut näitä seurattuakin :lol: Ja nämäkään mietteet eivät ole mitään virallisia juttuja, vaan vain omia ajatelmiani :wink:

Saija & Vilho

ViestiKirjoittaja Saija & Vilho » 18.10.2008 11:09

Yhdyn täysin tuohon että on perusterve rotu ja voi elää vanhaksikin.

Itse seurannut rotua noin 13,5 vuotta. Vanhempieni uros on nyt sen ikäinen ja eläinlääkärissä käynyt pääsääntöisesti rokotukset hakemassa. Ikä on tuonut mukanaan vanhenemiseen liittyviä oireita, kuten kuulon ja näön heikkenemistä. Aina ollut todella rauhallinen.

Oma urokseni on nyt 10,5-vuotias. Jouduttu leikkauttamaan eturauhastulehduksen vuoksi pari vuotta sitten, ennen sitä ei ollut mitään vaivoja. Tuon kastroinnin jälkeen on oireillut selkä(tai lonkat?), välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ulkona moni luulee vieläkin pennuksi käytöksen sekä pehmeän karvanlaadun takia. Sisällä on erittäin rauhallinen, mutta ulkona riittäisi vauhtia.

Kolmas läheinen kokemukseni on pirteä narttu, nyt 6-vuotias. Nuorempana oikea sählä eli vauhtia oli niin paljon että unohti varoa. Nykyisin jo rauhallisempi. Mielestäni aina ollut kuitenkin terve, ei mitään sairauksia.

Fasu ja Vilma

ViestiKirjoittaja Fasu ja Vilma » 19.10.2008 20:17

Vissiin poikkeus vahvistaa säännön...Vilma väkäleuka kun tuntuu olevan äänessä hyvinkin usein...

Hajna

ViestiKirjoittaja Hajna » 15.11.2008 20:36

Tottahan se on, että mikään rotu ei ole täysin terve ja on paljon rotuja, joilla on vielä enemmän niitä rodulle ominaisia sairauksia. Ja ainahan koira voi sairastaa sellaisiakin sairauksia, joita ei ole mainittu rodulle ominaisiksi, ymmärrän että se on täysin tapauskohtaista. Sen takia kyselin, kun tietää, että siitä omasta koirasta tulee todella rakas ja sen haluaisi elävän mahdollisimman pitkään ja terveenä.

Nyt oon kuitenkin jo pitemmän aikaa miettinyt eri rotujen välillä ja kyllä se eurasier on ehdoton ykkönen :D . Kiitos kaikille vastanneille.

Palaa sivulle “Ruokinta, terveys ja turkinhoito”