Barf ja eurasier

Kysymyksiä ja keskustelua eurasierin hoidosta
Cloudy

Re: Barf ja eurasier

ViestiKirjoittaja Cloudy » 11.6.2013 17:25

Wilde&Anna kirjoitti:Miten te aikoinaan alotitte tän raakaruokinnan? Jollain yhdellä aineella ja siitä viikottain laajennettuna seuraavalla jne vai heti ensimmäisestä viikosta lähtien monipuolisesti kaikkea? Millä ruualla aloititte ja tuliko ripulia tai oksentelua paljon? Onko vinkkejä aloittamiseen? :)

Cloudyn kanssa me vaan...aloitettiin. :D

Ostin aikoinaan muutamaa eri lihaa ja tarjoilin niitä sitten eri aterioilla ja kaikki kyllä kelpasi. Kyllä itse näin helppona totuttaa vaan lyhyen ajan sisällä erilaisiin lihoihin, vaikka on tuo aloittamisen jälkeenkin uusia lihoja/luita suostunut hyvin syömään. Itse aloitin naudan lihaisilla luilla sekä sika-nauta jauhelihalla, ainakin muistaakseni. Tämän jälkeen ostin possun - ja hevosen luita ja lihakaartia pysyi laajentamaan ihan reippaasti, kun kaupasta löytyi valikoimaa aina porosta kalkkunaan. Itse tarjosin uutta lihaa kuitenkin suht. pienissä määrin. Uskoin, että tuo saattaa olla jollekin lihalle allerginen tai muuten vaan yliherkkä. Tuo ei kyllä oksennellut ollenkaan eikä nuo muutkaan sen paremmin.

Itse tekisin aloittamisen koiran mukaan. Cloudylla on aina ollut hyvä maha, joten sen siirsin raakaruokinnalle kertaheitolla. Daculla (bordercollie) on taas aina ollut herkkä maha ja mennyt ripulille hyvin helposti, joten sekoitin lihaa pitkään nappuloiden sekaan ja lisäsin lihan määrää pikkuhiljaa. Mutta itse uusien lihojen tarjoaminen (kun koiran maha oli jo tottunut syömään lihaa) oli helppoa, liha kuin liha, ei se kuralle mennyt enää mistään.

Itse en koskaan punnitse Cloudyn annoksia. Lihaa on 500-600g/paketti ja siitä 100g menee Daculle ja 50g Windylle, joten Cloudylle sitten automaattisesti loput, kun täällä ei tällä hetkellä muitakaan syöjiä ole. Onhan se Cloudylle suuri annos, eikä se läheskään aina kaikkea syö. Yleensä se syökin tuon määrän päivässä. Barffauksen myötä se onkin muuten aloittanut tuon kerran päivässä syömisen, ennen sai ruokaa aamuin illoin, nykyään aamuruoka ei enää kelpaakaan. Hampaat tuolla on kyllä pysyneet tosi kivassa kunnossa, kun raakaruokahan jo itsessään puhdistaa hampaita, eikä vain ne luut. Tosin tuon kehitys on hidastunut hirmuisesti, kaikki asiat joista junnuina valitettiin (mm. kapea eturinta) on kehityksen alla vieläkin. Siirryttiin tosiaan barffille viime vuoden kesäkuussa ja siitä eteenpäin onkin tullut "tarvitsee vielä aikaa kehittyäkseen" - kommentteja. Tätähän ei yhtään auta se, että tuo on barffillakin melko huono syömään ja on senkin vuoksi vähän rimpula... =D

ansku81

ViestiKirjoittaja ansku81 » 12.6.2013 9:20

Meillä ollaan pikkuhiljaa Nallen kanssa siirtymässä myös tähän barffaukseen. Tosin nimi kuulostaa niiin hassulle et täällä meillä kotosalla puhutaan vaan kotiruoasta :)
Ollaan nyt syöty possua ja kalkkunan lihaa sekä itse tehtyä kasvis+riisi sosetta. Lisänä on mennyt ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä. Nyt kun haettiin lisää lihoja otettiin matkaan myös nautaa. En ole vielä uskaltanut syöttää tuota kananlihaa kun siinä on luita mukana, mahtaakohan tuollainen luita sisältävä ruoka olla pennulle vaaraksi?
Neiti on oamlla tavallaan "nirso", hyvin mielellään närppii tuon kasvissoseen mutta lihat syö kyllä hetkessä :D

Nyt mä kyselisinkin helppoja niksejä miten voidaan parantaa tää meidän syönti systeemi niin että se on kaikille Nallea ruokkiville selkeä ja helppo :) Tällä hetkellä mä pakastelen annospaloja pakkaseen, josta miehenkin on sit suht helppo ottaa sulamaan aina ohjeiden mukaan sitä ja tätä. Lisäksi oon miettinyt et kun tähän asti päivittäin on syöty kalkkuna+possu lihoina, kannattaako jatkossa antaa mahdollisesti jopa kolmea eri liha lajia samana päivänä? Ja miten kala ja kana? Sekoitetaanko niitäkin muiden lihojen joukkoon vai voiko pitää selkeästi kana päivän ja kala päivän?
Meillä on lisäksi pakastimessa tuota pentuneu nimistä ruokaa, olenkin miettinyt minkä verran sitä annetaan päivässä? Ostettiin se lomamatkaa ajatellen, jotta olisi sillä selvitty viikko.. Mut eihän meidän koira lähtenytkään reissuun mukaan joten pentuneu on vieläkin syömättä. :)
Ollaan syöty sitä tähän asti yhden aterian verran päivässä, koska nyt meillä menee vielä ruokaa 3kertaa päivässä ja niistä vain yksi tuota kotiruokaa/pentu neuta. Oon miettinyt voisiko tuota neuta syöttää pelkistään vaikka pari päivää putkeen jotta sais sen pötkön pois pakkasesta?

Vanhempi koira on syönyt ikänsä papanoita suolistonsa vuoksi ja ihan lääkärin ohjeiden mukaan jätettiin kaikki kotiruoka pois. Nyt olisi toiveissa saada Nalle näihin kotiruoka systeemeihin koska niiden säilyttäminen on huomattavasti helpompaa.

Kiitos jo valmiiksi jos joku ystävällisesti hiukkasen kokeneempi kertoo vinkkejä! :D
Dhunga Cane Colorato "Nalle" s.31.1.2013
Evergreys Quilava "Roosa" s.17.9.2001

Cloudy

ViestiKirjoittaja Cloudy » 14.6.2013 19:47

^Kasvisossosehan ei ole koiralle välttämätöntä, joten periaatteessahan ei haittaa, vaikka jättäisi sen syömättä. Itsekään en noille kasvissoseita tee/osta, koska miksi turhaan. Lihoista, luista ja sisäelimistä ne saa kuitenkin kaiken tarpeellisen ja jos ei, niin lisävalmisteet ja öljyt on varmistuksena. Muille (bortsut ja sheltti) olen tarjoillut enemmän öljyä, kun alkanut näyttää siltä, että turkki hilseilisi, mutta Cloudylla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, vaikka onkin toivoton syömisen suhteen.

En usko, että luita sisältävä ruoka olisi pennulle vaaraksi sen enempää kuin aikuisellekaan koiralle. Mikäli siis meinaat lihaa, jossa on jauhettua luuta seassa. Ei sen puoleen, ei luistakaan ole ollut pennulle vaaraksi. Tietenkin on fiksuinta valvoa koiraa, kun se syö, mutta en usko (enkä ole sen paremmin kuullutkaan) pennun aiheuttavan ongelmia sen enempää barffauksen suhteen kuin aikuinenkaan koira. Annoskokojen suhteen on vaan syytä olla tarkkana pennun kanssa, koska kasvupyrähdysten lomassa koira saattaa päästä laihtumaan (tai miksei lihomaankin, sitä vaan tapahtuu harvemmin) joten pentua on syytä tarkkailla, ettei pääse laihtumaan/lihomaan liikaa. Annoskokoja saa olla varmaan muuttamassa aika aktiivisesti pennun kasvun mukaan. :D Itse kuitenkin tarjoaisin pennulle monipuolisesti erilaisia lihoja ja luita, voi ainakin minimoida sitä, että se vierastaisi uusia makuja aikuisena.

Itse olen ratkaissut ruokintaongelmat niin, että syötän koirat kokonaan itse. Silloin harvoin, kun joku muu ne ruokkii, annokset koostuvat suurinpiirtein nappulasta ja kuivalihasta ja annoskootkin aivan liian suuria. Ruoan antamista voi valvoa punnitsemalla annokset, että saa tietää, miten paljon koira syö.
Ei sillä ole väliä, että annatko yhtä vai kymmentä eri lihaa samana päivänä. Kunhan koira saa kolmen eri eläimen lihaa, luita ja sisäelimiä (tämä koskee lähinnä niitä, jotka täysin barffaa) mutta tietenkin asia on sitten eri, jos koira saa muutakin (esim. nappulaa) jolloin niissä olevat vitamiinit, lisäaineet ynnä muut "korjaavat" asiaa, jolloin lihojen kanssa ei tarvitse olla yhtä tarkka.

Itse teen helpomman kautta, eli otan yhden lihan (500g-600g palan) sulamaan ja siitä koostuu noiden yksi annos, joita on yhteensä päivän aikana kaksi. Annan kuitenkin eri lihaa illalla kuin aamulla ja jos toinen ateria koostuu luista, niin sitten eri eläimen luita, kuin mitä liha on ollut. Sama koskee myös sisäelimiä. Voihan sitä toki ottaa useamman lihan sulamaan ja sotkea samaan annokseen useampaa lihaa, mutta itse en jaksa nähdä sitä vaivaa. Kalaa sekä kanaa voi tarjota muiden lihojen joukossa, sisäelimiä samaten.

Itse käytän ruoan seassa harvemmin mitään "lisiä" kun saavat kuitenkin lihoista sen mitä tarvitsevat. Useimmiten laitan öljyä (lohiöljy on kätevin) ja toisinaan myös merilevää ja kalkkiseoksia. Kyllä sä voit sitä neuta syöttää vaikka parin päivän ajan, ei siinä ajassa koira puutostiloista vielä kärsi, etenkin jos se saa sen lisäksi vielä jotain muutakin, niin no problems. :D

ansku81

ViestiKirjoittaja ansku81 » 14.6.2013 20:28

Cloudy kiitos vastauksesta! :D Meillä tosiaan menee vielä nappulaa tuossa seassa ainakin niin pitkään mitä tuota nykyistä säkkiä on jäljellä.. eli tällä vauhdilla kyllä aika pitkään. Tuli meinaan ostettua joku aika sitten 15kg nappula säkki :)
Pentu neussa piti olal mun muistaakseni jotain vitskuja ja öljyjä mukana, ainakin eläinkaupan myyjä kehui et se on hyvä ruoka barffia ajatellen.
Dhunga Cane Colorato "Nalle" s.31.1.2013
Evergreys Quilava "Roosa" s.17.9.2001

Palaa sivulle “Ruokinta, terveys ja turkinhoito”