Eurasierin harkintaa

Yleistä keskustelua eurasiereista
Hewi

Eurasierin harkintaa

ViestiKirjoittaja Hewi » 6.11.2011 0:23

Heissan. Olen tässä miettinyt koiran ottamista, se ei tämänhetkiseen elämäntilaneeseeni sovi, mutta kun asioihin tulee muutos niin aletaan sitä suunnitella enemmän. Koirakirjoja selattuani moni kiinnostava rotu osoittautui liian hankalaksi tai muuten sopimattomaksi minulle. Eurasier kuitenkin vaikutti hyvältä, ja olen jo siihen aikalailla lyöttäytynyt sydämelläni. Hauvakone ehdotti minulle englanninbulldoggia, joka ei kyllä ehkä ole ihan paras valinta, sillä en ole kuitenkaan ulkoilija aivan laiskimmasta päästä. Ja varsinkaan jos aikoisin vaikka agilityä alkaa harrastamaan. Minua ei niinkään kilpailu kiinnosta, olen kuullutkin että eukut ei ole ihanteellisimpia kilpailukoiria.

Eurasiereissa miellyttää niiden hiljaisuus, rauhallisuus, koulutettavuus, jalostus seurakoiraksi, ja turkki joka vaatii hieman hoitoa muttei ole kovin vaikea. Eurasierit tosin ovat kyllä vähän isompia kuin mitä alun perin ajattelin. Pidän kyllä isoista koirista enemmän kuin kovin pienistä, mutta mietityttää vähän, esim. kuinka paljon ne päivässä syövät? Haluaisin ainakin kokeilla barffia, mutta ei taida onnistua jos ruokaa menee paljon. Ovatko eukut kovin vahvoja? Olen jaksanut pidellä kyllä hovawarttiakin, joten luulisi voimien riittävän(kö)? Mikä on rodun terveydentila?

Mitä kokemukseen tulee, meillä on 10-vuotias Cockerspanieli, kiltti, mutta melko jääräpäinen. Välillä saa suorastaan raahatakkin lenkillä, mutta minä en helposti periksi anna. Olen lukenut useita kirjoja koirien psykologiasta ja elekielestä.

Eurasiereita olen nähnyt vain yhden kerran, tänä vuonna Tampereen koiranäyttelyssä. Haluaisin nähdä ja tutustua niihin enemmän, onko kasvattajia/kokeneita omistajia jossakin enintään kohtuullisen matkan päässä Hämeenkyröstä tai Vammalasta, joiden koiria saisi tulla joskus katsomaan?

Kiitoksia niille jotka vaivautuvat vastaamaan.

Lindiis

Re: Eurasierin harkintaa

ViestiKirjoittaja Lindiis » 6.11.2011 13:59

Moikka!

Monen vuoden haaveilun jälkeen sain perheelleni Eurasier nartun kesällä 2010 ,voi sitä onnen päivää!!
Vertailin monia rotuja mutta vain Eurasier tuntui oikealta :) rauhallisuus,hyvähermoisuus,sopiva vahtiviettti,ei räksyttävä,kaunis ulkonäkö jne. sulattivat sydämeni.
Kävin yhdellä kasvattajalla aikoinaan tutustumassa rotuun ja sen jälkeen olin lopullisesti myyty !!

5-vuotta myöhemmin kun elämäntilanne oli sellainen että pystyin oman koiran hankkimaan alkoi pennun etsiminen,ja se oli aika vaikeaa... kaikki pennut olivat yleensä jo varattuja ennenkuin edes olivat syntyneet,jotkut kasvattajat eivät halunneet pentua antaa tällaiseen "suurperheeseen"
Mutta niin kuitenkin löysimme aivan ihanan kasvattajan jolla pentuja oli ja oman karvapallon saimme :D

Olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä rotuvalintaan, koiran luonne on juuri sitä mitä odotin.

Ei hypi seinille vaikkei toimintaa ole tarjolla yhtä paljon joka päivä, pysyy pihalla irti, vahtii muttei räkytä, turkki on yllättävän helppo vaikka onkin pitkä ja paksu (tosin irtokarvaa pyörii lattioilla ja muualla TODELLA paljon :twisted: ) mielestäni oli helppo ja mukava kouluttaa tavoille, sopivan jääräpäinen,ihana kuljettaa mukana jokapaikassa koska luonne on niin cool että sopeutuu kaikkeen,tulee toimeen muiden koirien kanssa, ei vouhota juurikaan koskaan :)

Voin lämpimästi suositella Eurasieria kaikille !!

Voi olla että oma koiramme ei olisi näin "täydellinen" ellen olisi panostanut paljon (varsinkin pentuaikana) sosialisoimiseen ja koulutukseen :wink:

Luin aikoinaan Tuire Kaimon pennusta kunnon koiraksi kirjan ja siinä oli paljon hyviä ohjeita, oppi ymmärtämään mitä koiran päässä liikkuu ja näin ollen osasi käsittää monta asiaa mikä ei olisi muuten tullut mieleenkään.

Tsemppiä koiran hankintaan :D

Hewi

ViestiKirjoittaja Hewi » 6.11.2011 19:51

Olen kyllä tottunut että karvaa on sitten ihan joka paikassa, ne eivät minua haittaa. Meillä on tälläkin hetkellä tuon koiran lisäksi kolme kissaa...

Mielelläni kyllä ottaisin koiran mukaan kaikkialle mihin voi. Kuinka paljon te muuten lenkkeilette koiran kanssa? Teen itse yleensä n. puolen tunnin lenkkejä, mutta jaksan tehdä pitempiäkin. En ole mikään hidas löntystelijä, tuon cockerinkin kanssa saa mennä oikein reippaasti. Meillä on myöskin pihaa jossa peuhata, maaseudulla kun asutaan.

Sattuu olemaan tuo kirja lainassa tällä hetkellä, siinä on tosiaan hyviä neuvoja.

Lindiis

ViestiKirjoittaja Lindiis » 7.11.2011 0:30

Lenkkeilen koirani kanssa hyvin vaihtelevasti, välillä kuljetaan pari tuntia pitkin metsiä ja välillä vain puoliska tuntia,sellasiakin päiviä on ettei käydä ollenkaan mutta eipä se ole näyttänyt Venniä haittaavan, luultavasti koska se saa olla pihalla irti aina kun kotona olemme, ja suurimmaksi osaksi se tosiaan viihtyy ulkona vartioimassa pihaa ja hätistelemässä lintuja, sitten kun tekee mieli seurustella niin se haukahtaa oven takana ja ilmoittaa halunsa tulla lauman luo sisälle :)
Koiran pidän aina irti lenkillä, koskaaan se ei ole karannut,sen verran mamman perään on ettei kauhean kauas minusta lähde :D

Oma Eukkuni ei paljon ruokaa kuluta, en sitte tiedä minkä verran muiden koirat syövät mutta konkurssiin emme me ainakaan koiran ruokkimisen takia ole joutuneet :lol:

Jonsu
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jonsu » 17.11.2011 9:37

Eurasier kuitenkin vaikutti hyvältä, ja olen jo siihen aikalailla lyöttäytynyt sydämelläni. Hauvakone ehdotti minulle englanninbulldoggia, joka ei kyllä ehkä ole ihan paras valinta, sillä en ole kuitenkaan ulkoilija aivan laiskimmasta päästä. Ja varsinkaan jos aikoisin vaikka agilityä alkaa harrastamaan. Minua ei niinkään kilpailu kiinnosta, olen kuullutkin että eukut ei ole ihanteellisimpia kilpailukoiria.

Moi, mulla on vuoden ikäinen Eurasier-neiti Muru ja kyllä se on ihana tapaus. Vaikka onkin rauhallinen sisätiloissa, niin pihalla virtaa riittää... paljon! me tehdään tunnin lenkkejä hihnassa ja metsässä sitten pitempiäkin lenkkejä. Hyvin jaksaa :)

Eurasiereissa miellyttää niiden hiljaisuus, rauhallisuus, koulutettavuus, jalostus seurakoiraksi, ja turkki joka vaatii hieman hoitoa muttei ole kovin vaikea. Eurasierit tosin ovat kyllä vähän isompia kuin mitä alun perin ajattelin. Pidän kyllä isoista koirista enemmän kuin kovin pienistä, mutta mietityttää vähän, esim. kuinka paljon ne päivässä syövät? Haluaisin ainakin kokeilla barffia, mutta ei taida onnistua jos ruokaa menee paljon. Ovatko eukut kovin vahvoja? Olen jaksanut pidellä kyllä hovawarttiakin, joten luulisi voimien riittävän(kö)? Mikä on rodun terveydentila?
Luettelemasi ominaisuudet on ainakin Murulla kohdallaan. On hiljainen, ilmoittaa tulijoista yleensä, ei aina. Ja kuten aiemmin kerroin, on sisällä tosi rauhallinen mutta pihalla on ihan eri koira.
Koulutuksessa tosin ihan sählä, voi johtua ihan opettajankin taitamattomuudesta ;). Nami pitäs saada heti eikä kohta mutta opppii nopeasti sen, minkä haluaa.
Meillä turkki on paksu mutta melko lyhyt. Aiempi vastaaja laittoi, että irtokarvaa koko ajan vähän joka nurkassa, meillä taas ei ollenkaan. En sitten tiedä, että vaikuttaako se, että on työpäivät tarhassa. Töiden jälkeen ja yöt koira on sisällä.
Välillä turkkia harjailen, ei ole vaatinut mitään yllimääräistä.
Meillä Muru syö lihaa ja luita ja annos on tällä hetkellä 400g/pv eli ei kauhean paljon. Jos näyttää hoikistuvan, niin annan enemmän tai rasvaisempaa ja toisinpäin.
Talutus on sujunut hyvin, ei säntäile eikä nyi, jos opetat sen kulkemaan vierellä. Meillä ihan flexi käytössä - kaikista varoitteluista huolimatta ja hyvin on mennyt. Kulkee pitkällä hihnalla, kun ei tule ketään vastaan mutta sitten vierellä, kun tulee ihmisiä/koiria. Voimat sulla riittää varmasti oikein hyvin, meillä ei ole ainakaan ikinä kunnon neliveto hihnassa päällä. Itseasiassa, jos vetää hihnan loppuun asti, niin jää odottelemaan hihnan löystymistä.
Kokonaisuudessaan en osaa sanoa Eukkujen terveydestä mutta meillä ei ole ollut mitään terveysongelmia.

Mitä kokemukseen tulee, meillä on 10-vuotias Cockerspanieli, kiltti, mutta melko jääräpäinen. Välillä saa suorastaan raahatakkin lenkillä, mutta minä en helposti periksi anna. Olen lukenut useita kirjoja koirien psykologiasta ja elekielestä.
Muru on äärimmäisen herkkä mutta kuitenkin myös jääräpäinen. Esim. meillä ei ole keittiöön mitään asiaa. Muru ei sinne tulekaan, jos ite olen siellä mutta käännäpä selkäs, niin siellä se tepsuttaa. Sitten luimistellen tulee pois :)
Leonberginkoira taas ei mene keittiöön, vaikka kukaan ei olisi kotonakaan.
Muru menee tosi helposti lukkoon, jos sitä kovempiäänisesti komentaa. Tai sitten se on vaan niin hyvä näyttelijä ja vetää mua ihan 100-0. Sekin on käynyt mielessä :)
Lenkille lähdetään aina innokkaasti häntä heiluen :)
Tekisi varmaan itsellekin välillä hyvää lukea tuollainen koirien psykologia ja elekielikirja, koska Eukku on kyllä huomattavasti ollut monieleisempi kuin esim. meidän leonberginkoira.
Koirakohtaistahan tämäkin tietysti on :)

Lisäksi laitan oman kokemukseni Eukun saalistus/riistavietistä, m itä on yritetty jalostaa pois. Murun kohdalla se ei ainakaan ole onnistunut :D
Meillä on kissoja, kaneja ja hiiriäkin ja kaikki saavat osansa Murun ylipursuavasta huomiosta. Kissoja Muru ei onneksi ole syönyt ja tietääkin, että niiden kanssa ei voi leikkiä, ellei halua saada kynsistä mutta yhden kanin tuo on meillä jo pistänyt poskeensa ja hiirenkin kohdalla leuat louskahtivat. Hiiri hengissä kuitenkin.
Yks päivä Muru toi mulle 40cm rotan, minkä oli joenpenkalta saalistanut. Kiva :) Meillä siis syödään pihalla ihan kaikki pieni, mikä saadaan kiinni.
Metsässä lähtee kyllä jäniksen perään mutta jos jänis häviää näkyvistä, niin koira palaa takasin.
Metsässä voi muuten pitää ihan hyvin vapaana. Ei lähde minusta kovinkaan kauas, ihan näkö/kuuloetäisyydellä tulee koko ajan :)

Meillä Muru voisi olla sosiaalisempikin. Ihmiset on ihan ok, ei mitään ongelmia. Mutta vaikka meillä on toinenkin koira ja koirapuistossa ollaan tapailtu koiria rauhallisissa merkeissä, sekä kavereiden koiria, niin melko hitaastilämpiävä tapaus tuntuu olevan. Ihan ok, jos toiseen koiraan on väliä 50cm, mieluummin se metri mutta varsinkin, jos toinen koira on mennossa haistelemaan peräpäätä, niin Muru väistää. Ei rähise mutta tuntuu pelkäävän toisen aikeita.
En tiedä miksi, koska ikinä ei ole Nala sitä kurmoittanut, eikä mikään vieraskaan koira. Asia ollut näin jo ihan pennusta asti, eikä ole korjaantunut.
Mun puolesta ihan ok, koska ei kuitenkaan ärise muille koirille ja varsinkaan remmissä. Mieluummin perääntyy.

Kiitoksia niille jotka vaivautuvat vastaamaan.
Ole hyvä, toivottavasti sait lisätietoja, jokainen koira kuitenkin oman ihan omanlaisensa :)
Jonsu
Steppen Hill's Amaranth "Muru" s. 05.11.2010
Leonpesä Lady All Saints "Nala" s. 12.1.2008

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”